zaterdag 5 januari 2013

Het nieuwe leren

Het eindcijfer
Dit is het laatste blogbericht dat ik in opdracht zal schrijven. Het moeilijkste gedeelte van de opdracht moet ik in deze alinea's uitvoeren. Op basis van de leerdoelen zal ik een eindcijfervoorstel doen. 

(toepassen van) kennis en inzicht
Bij de uitwerking van mijn aantekeningen in blogberichten heb ik de behandelde theorie gekoppeld aan nieuwe literatuur, waardoor ik de stof vanuit diverse invalshoeken kon bestuderen [1, 2, 5, 9, 10, 14].
Niet alleen in de blogberichten waarin de tussenopdrachten beschreven zijn [4, 7, 8, 11]  heb ik de verworven kennis toegepast. Ook voor de extra berichten [3, 12, 13, 15] vormden de vragen die de theorie bij me opriep, het uitgangspunt.

communicatie
In de afgelopen maanden heb ik via dit blog en door middel van een mondelinge voordracht de opgedane kennis gepresenteerd. Hoewel ik de laatste dertig jaar regelmatig presentaties gegeven heb, was ik voor deze voordracht net zo zenuwachtig als tijdens een spreekbeurt op de middelbare school. Uiteindelijk bleek dat mijn medestudenten mijn presentatie helder en interessant vonden.

afb. 1: William James (1842-1910)
In de blogberichten heb ik geprobeerd de kennis boeiend en geïllustreerd met bijpassend beeldmateriaal weer te geven. Daarbij mochten de verwijzingen naar de literatuur geen belemmering vormen voor het vloeiend verloop van de tekst. Om de leesbaarheid van de teksten te waarborgen heb ik door middel van voetnoten verwezen naar de geraadpleegde literatuur en webpagina's.

In navolging van William James [16] wilde ik de theorie niet alleen voor ingewijden interessant maken. De teksten moeten ook mijn dochter en mijn vrienden die de colleges niet gevolgd hebben, uitnodigen om zich verder te verdiepen in de materie.

oordeelsvorming
Regelmatig heb ik de blogs van mijn medestudenten gelezen. Ik heb gemerkt dat ik andere accenten leg en minder weet van filmtechnieken dan zij. Hierdoor schroomde ik om op hun blogs te reageren. In de loop van het semester is echter niet alleen mijn kennis (Existence) maar ook mijn zelfvertrouwen groter geworden. Nu durf ik in discussies mijn inzichten over de behandelde stof wel weer te geven. In dit opzicht heb ik een groeiproces doorgemaakt. Op grond van reacties van medestudenten en volgers van mijn blog durf ik de spreuk uit het blogbericht Luctor et ... [6] aan te vullen met het woord dat daar gewoonlijk aan gekoppeld wordt: emergo.

Het voorstel
Resumerend denk ik dat ik de beoogde leerdoelen behaald heb en de verworven kennis op een aantrekkelijke wijze heb gepresenteerd. Ik merk dat ik niet alles meer als vanzelfsprekend aanneem, maar kritisch nadenk over het waarheidsgehalte van een uitspraak [13, 15]. 

Op grond van de in het eerste college genoemde beoordelingscriteria denk ik dat mijn werk als goed gekwalificeerd kan worden. Omdat ik de ambitie heb om over enkele jaren minimaal met genoegen af te studeren, wil ik als eindcijfer een 8 voorstellen.


Blogposts: http://collegesbeeldcultuur2012marlies.blogspot.nl/
1. Van samenleving naar samen leven
2. Alfabetisch, systematisch of in werelden
3. Mela = appel = ?????
4. Moerbei
5. Als je begrijpt wat ik bedoel
6. Luctor et ...
7. Legends of the fall (2 dln.)
8. De strip is volwassen geworden
9. When boy meets girl
10. Wie vult de picknickmand?
11. De stad als bedreiging
12. Who's that girl
13, Lacan en de werkelijkheid
14. Beeldcultuur in de digitale samenleving
15. Rafaël + Leonardo = De Saussure + Peirce

Bron:
16. James, W. (2005). Pragmatisme : een nieuwe naam voor enkele oude denkwijzen. Diemen : Veen Magazines 

Bron afbeelding 1:
http://isites.harvard.edu/fs/docs/icb.topic20826.files/WilliamJames.jpg

Geen opmerkingen:

Een reactie posten